Dag 25: Astorga - Cacabelos 73 km - Reisverslag uit Cacabelos, Spanje van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 25: Astorga - Cacabelos 73 km - Reisverslag uit Cacabelos, Spanje van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 25: Astorga - Cacabelos 73 km

Door: Wim Raaijmakers

Blijf op de hoogte en volg Wim

23 Juni 2017 | Spanje, Cacabelos

Vanmorgen waren we wel erg vroeg wakker in ons appartementje in Astorga, vóór half zeven. Misschien was het wel de spanning voor deze fietsdag, omdat we vandaag het hoogste punt van de Pyreneeën zouden bereiken. Eigenaresse Wendy had voor een goed ontbijt gezorgd met geroosterd stokbrood, eigen gebakken cakejes en gebakken ei met spekjes. Met goed gevulde maag konden we op stap.

Jo trapte mee af deze morgen en ondanks dat het nog best fris was, schoten we toch lekker op. Rond half 10 zaten we in Sancta Catalina al aan de koffie en hadden we de aanloop, enkele klimmetjes van 3-5%, naar de top al in de knieën. Dat was ook wel nodig want we klommen in hoogte van 1015 m (el Ganso) naar 1504 m (Cruz de Ferro), met stijgingspercentages van 7 – 10 %. Deze hoogteverschillen waren me soms te machtig en kon ik ze niet fietsend overwinnen. Maar geen nood, nu had ik tijdens enkele extra rustperiodes gelegenheid rustig te om me heen te kijken, te genieten van de diepe dalen en hoge toppen. Ongelooflijk dat er zoveel mooie dingen om je heen te zien zijn.

Uiteindelijk hebben we de hoogste top bereikt – Cruz de Ferro . Hier is een groot stenen kruis geplaatst, wat symbolisch bepaalde betekenis heeft. Menigeen die hier komt plaatst hier een van thuis meegebrachte steen, om op deze manier alle lasten en/of zorgen waaronder men gebukt gaat, achter te laten. Fraai beschilderde en met typische teksten versierde stenen liggen rondom het kruis verzameld. Na een uitgebreide fotosessie hebben we de top weer verlaten.

Hier waren we ook weer op de helft van onze fietsafstand, dus tijd om te wisselen. Marianne had er zin in en mede door het snelle dalingspercentage (we daalden van 1504 m - Cruz de Ferro naar 540 m – Ponferrada ) waren we om 13.00 uur al op de plaats van bestemming in Ponferrada. We besloten gezamenlijk nog wat verder te fietsen, nl tot Cacabelos, en daar de fietsen te stallen om ze er de volgende dag weer op te halen en de fietstocht daar voort te zetten. Dat was geen enkel probleem en de fietsen werden netjes in de schuur bij een hotel gestald. Terug in Ponferrada hebben we nog de burcht van de stad bezocht, wat gedronken en gegeten en zijn we naar ons saaie, oerlelijke hotel buiten de stad gegaan om te overnachten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Na 45 jaar werkzaam geweest te zijn als fysiotherapeut op Vivent Mariaoord, ga ik genieten van mijn welverdiende pensioen. Ik wil op een passende, sportieve manier afscheid nemen ten gunste van de beweging op Vivent Mariaoord. Ik organiseer daarom een sponsoractiviteit om geld bijeen te fietsen voor een nieuwe duofiets voor de bewoners. Dit ga ik doen door in de maand juni naar Santiago de Compostella te fietsen. U kunt mij ondersteunen met een sponsorbijdrage door een bijdrage te storten op banknummer NL 14 RBRB 0939 8108 59 o.v.v. Santiago. Elke bijdrage is zeer welkom!!!

Actief sinds 12 Mei 2017
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 26304

Voorgaande reizen:

12 Mei 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

30 Mei 2017 - 03 Juli 2017

Fietsen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: