Dag 22: Burgos - Boadilla del Camino 73 km - Reisverslag uit Boadilla del Camino, Spanje van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 22: Burgos - Boadilla del Camino 73 km - Reisverslag uit Boadilla del Camino, Spanje van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 22: Burgos - Boadilla del Camino 73 km

Door: Wim Raaijmakers

Blijf op de hoogte en volg Wim

20 Juni 2017 | Spanje, Boadilla del Camino

Voordat we de stad Burgos gingen verlaten, wilden we allen nog een bezoek brengen aan de kathedraal. Gisteravond was het te nat en te donker om dit bezoek nog te doen, en volgens onze hotelmedewerkster was de kathedraal al vroeg opengesteld. Dus niet om 8.15 uur, maar pas om 9.30 uur. Toch konden we via een zijdeur naar binnen en hebben we vol bewondering de prachtige schilderingen, enorme versieringen en ongelooflijke bouwkunsten kunnen bewonderen. Gigantisch, dat zoiets moois ooit gebouwd is geworden.

Na de regen- en onweersbui van gisteravond was de lucht nog niet helemaal geklaard, maar we hoopten dat de weergoden ons goed gezind bleven, dus we vertrokken. Voordat we de stad uit waren, troffen we nog een andere Nederlandse fietser, die alleen verder ging, omdat zijn fietsmaat eerder naar huis was gegaan. Al snel zaten we op de goede weg met gelijk een klim van 5-7 %, maar dat deerde ons niet. Marianne en ik waren onderweg naar Estepar voor ons bakje koffie, terwijl de zon steeds meer moeite deed voor de dag te komen. Het begon aangenamer te worden om te fietsen. Ondertussen had Jo het fietsstuur overgenomen en reden we richting Castrojeriz. Het landschap waarin we reden zag er grauw en grijs uit. Onder langs de wegen akkers en korenvelden en hoe hoger je kwam was alles kaal en onbegroeid. Een enkele alleenstaande dennenboom wapperde heen en weer door de wind.

Castrojeriz kondigde zich snel aan met het zicht op de abdijkerk Santa Maria del Manzano en daarlangs viel het oog op een torenhoge kasteelruïne boven op een berg. Omdat er volop overnachtingsmogelijkheden waren in deze stad, waren er vele pelgrims onderweg of aanwezig. Om het een en ander mee te krijgen van deze sfeer zijn wij even door het centrum gefietst. Ondertussen hebben we onderweg wat gegeten en gedronken om het restant van de tocht af te kunnen maken. Vandaag zouden we in de buurt van Fromista overnachten.

Tijdens het laatste stuk van de route viel het ons dat de wegen steeds drukker bezet werden door fietsers en wandelaars. Van alle kanten zie je ze voor de dag komen, van divers pluimage en van overal van de wereld. Sommigen lopen er nog fris bij, van anderen hoop je maar dat ze Santiago gaan halen. Veel succes gewenst voor iedereen. Achteraf bleek onze overnachting gelegen te zijn in Boadilla del Camino. Nu hadden we toch nog 73 km overbrugd om hier te komen. Ons hotel was gekoppeld aan een albergue el Camino, waar tientallen pelgrims hun heil hadden gezocht. De albergue bezat een enorme binnentuin, zwembad en een uitgebreid terras. Hier was het goed toeven, het pilsje smaakte lekker en ’s avonds hebben we genoten van een heerlijke pelgrimsmaaltijd, een goed gevulde bruine bonensoep, een visschotel met een ijsje als toetje. Petje af, alles prima voor elkaar. Vooral de rust, de sfeer en het gemoedelijke van al die vreemde mensen onder elkaar was leuk om mee te maken.

• 21 Juni 2017 - 22:28

Drea Vallenga:

Hoi hoi allemaal wat een mooie verhalen weer .
    En wat een bewondering heb wij voor jullie allemaal zo door te bijten met regen en steile hellingen .
    Wat een krachtpatsers

• 22 Juni 2017 - 22:25

Albert En Gerry:

Hallo allemaal,
    Hoe bijzonder om deze pelgrimstocht samen te ondernemen! Een ervaring die jullie je leven lang zal bijblijven.
    Afzien, doorzetten, en vooral ook elkaar blijven aanmoedigen is zeker ook de laatste kilometers voor jullie einddoel van belang.
    Wij vinden het bewonderingswaardig en volgen met belangstelling jullie reisverslagen.
    Heel veel succes gewenst voor de komende fietsdagen!

Wim

Na 45 jaar werkzaam geweest te zijn als fysiotherapeut op Vivent Mariaoord, ga ik genieten van mijn welverdiende pensioen. Ik wil op een passende, sportieve manier afscheid nemen ten gunste van de beweging op Vivent Mariaoord. Ik organiseer daarom een sponsoractiviteit om geld bijeen te fietsen voor een nieuwe duofiets voor de bewoners. Dit ga ik doen door in de maand juni naar Santiago de Compostella te fietsen. U kunt mij ondersteunen met een sponsorbijdrage door een bijdrage te storten op banknummer NL 14 RBRB 0939 8108 59 o.v.v. Santiago. Elke bijdrage is zeer welkom!!!

Actief sinds 12 Mei 2017