Dag 15: Hostens - Lesperon 89 km - Reisverslag uit Lesperon, Frankrijk van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 15: Hostens - Lesperon 89 km - Reisverslag uit Lesperon, Frankrijk van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 15: Hostens - Lesperon 89 km

Door: Wim Raaijmakers

Blijf op de hoogte en volg Wim

13 Juni 2017 | Frankrijk, Lesperon

Vanmorgen kon ik moeilijk wakker worden, want ik had slecht geslapen. De bewoners van de manege hadden tot 3 uur 's nachts buiten zitten buurten en bovendien was ik enkele keren wakker geworden van de kou. Toen ik vanmorgen vertrok om 8.30 uur was de buurvrouw nog in geen velden of wegen te zien.

Ik verliet Hostens en al snel kwam ik in het buitengebied terecht waar de wegen door de bossen leidden. Grote afstanden en smalle, slechte wegen. Het was er erg rustig, volop genieten van de natuur en vogelgeluiden. Vanaf Biganon sloot de kustroute weer aan, dus dacht ik dat het drukker zou worden, maar dat was zeker niet het geval. Tijd voor koffie was er in Moustey, € 1,00 voor een grote bak koffie bij een boulangerie. De prijzen voor koffie variëren ook sterk, verschillend per plaats.

Via Pissos kwam ik rond 12.30 uur aan in Labouheyre. Het was wederom een lange, saaie en erg slechte weg. Daardoor was ik wel toe om even van de fiets te gaan en na 50 km de benen te strekken. Hier was geen koffie te krijgen, dus verderop naar Escource. Daar was ik net op tijd want om 14.00 uur ging het restaurant sluiten. Koffie met een broodje ging er wel in. Hier, in het enige restaurant van het dorp, zat je ongelukkig aan een druk kruispunt, omdat alle (vracht)verkeer zowat over de stoep voorbij raasde.

Ondertussen had ik besloten tot Lesperon te fietsen om daar te overnachten. Dat betekende weer 2 lange routes, beide van bijna 10 km. Rond 15.30 reed ik het plein bij de Mairie om te gaan stempelen en naar overnachting te vragen. Binnen was juist een Nederlandse jonge man, die juist overnachting geregeld had in de plaatselijke refuge. En er was nog meer plaats, dus wat is dan makkelijker. Gewoon meegaan. De ruimte zag er goed uit en terwijl we koffie aan het zetten waren, meldden zich nog twee Franse gasten, beide wandelaars. Ons huisje was hiermee vol.

Ieder had zijn plekje geïnstalleerd en rommel geruimd en was het ondertussen tijd voor een pilsje om daarna in het plaatselijke restaurant aan de overkant te gaan eten. Maar helaas, we hadden niet gereserveerd, dus was er geen plek. Wijze raad was duur, dus naar de supermarkt om boodschappen te doen en zelf een pasta maken. Meesterkok Eric slaagde erin, met onze hulp, een prima maaltijd te bereiden. We hadden goed gegeten en morgen maar weer met vers gebakken brood beginnen. Na onze kookactiviteiten en knoeipartijen moest er afgewassen en opgeruimd worden. Daar voelde ik me wel bekwaam voor. Na afloop nog gezamenlijk op het pleintje een pilsje gedronken en daarbij wederom ervaren hoe moeilijk het is om in het Frans een gesprek aan te gaan. Deze dag heb ik afgesloten met een kilometerstand van 89 gefietste kilometers.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Na 45 jaar werkzaam geweest te zijn als fysiotherapeut op Vivent Mariaoord, ga ik genieten van mijn welverdiende pensioen. Ik wil op een passende, sportieve manier afscheid nemen ten gunste van de beweging op Vivent Mariaoord. Ik organiseer daarom een sponsoractiviteit om geld bijeen te fietsen voor een nieuwe duofiets voor de bewoners. Dit ga ik doen door in de maand juni naar Santiago de Compostella te fietsen. U kunt mij ondersteunen met een sponsorbijdrage door een bijdrage te storten op banknummer NL 14 RBRB 0939 8108 59 o.v.v. Santiago. Elke bijdrage is zeer welkom!!!

Actief sinds 12 Mei 2017
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 26347

Voorgaande reizen:

12 Mei 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

30 Mei 2017 - 03 Juli 2017

Fietsen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: