Dag 16: Lespéron - Bergouey 88 km - Reisverslag uit Bergouey, Frankrijk van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 16: Lespéron - Bergouey 88 km - Reisverslag uit Bergouey, Frankrijk van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 16: Lespéron - Bergouey 88 km

Door: Wim Raaijmakers

Blijf op de hoogte en volg Wim

14 Juni 2017 | Frankrijk, Bergouey

Vanmorgen werden we in alle vroegte, om half 6, al opgeschrikt door een vrij heftig onweer en flinke regenbuien. Dus konden we wel even blijven liggen, want in de regen fietsen was ook niet de bedoeling. Het bleef nog lang donker en onrustig in de lucht dus konden we op ons gemak ontbijten, onze spullen opruimen, inpakken en afwachten maar. Een van onze wandelaars was al wel voor achten vertrokken en let op: die haalde ik om half elf op 26,9 km afstand in. Vraag: met welke snelheid had deze mijnheer deze afstand afgelegd?

Onze fietsweg liep weer langs verschillende kleine dorpjes en over (te) lange wegen door diverse bosgebieden, zoals we de laatste dagen gewend waren. Ondertussen was ik gestopt bij het gemeentehuis St. Vincent-de-Paul om een stempel te halen. Op het moment dat ik buiten kwam werd ik voorbij gereden door mijn slaap/fietsmaatje Eric, die iets later gestart was dan ik. We zijn samen verder opgetrokken richting Dax. We hebben bij de Carrefour wat energie-inkopen gedaan om daarmee de komende dagen in de bergen wat extra te kunnen presteren. Buiten troffen we een Belgische Caminoganger aan, die zijn reis in 21 dagen wilde/moest volbrengen. Met bovendien een aanhangertje aan zijn fiets. We wensten elkaar uiteraard alle succes en hoop dat het hem gaat lukken. Gelukkig hebben wij nog iets meer speling om Santiago te bereiken.

Ondertussen was de lunchtijd nabij en kozen we ervoor in het centrum van Dax een restaurantje te gaan zoeken, een broodje te gaan eten en ons met wat lekkers te gaan verwennen. Rond één uur zijn we opgestapt, snel weer op de route gekomen en in snel tempo naar Peyrehorade gefietst. Daar lag volgens afspraak voor vandaag onze eindbestemming. Ondanks enkele oneffenheden op de weg ging dit zo snel dat we na 20 km fietsen al om half drie in het centrum van de stad waren. Intussen hadden we al een fietsenmaker bezocht, die mijn fietsenketting gesmeerd had, omdat die bij elke omwenteling een piepend geluid maakte, volgens Eric (hij is fietsenmaker).

In de stad, bij koffie en cola, hebben we overlegd wat verder te doen. Eigenlijk waren we te vroeg om vandaag te stoppen. En waar konden we overnachten als we verder gingen. En al wat we vandaag nog reden, hoefden we morgen niet af te leggen. Het zou toch al een hele kluif worden om 65 km, voornamelijk bergop met toch wel enkele stevige klimmen, af te gaan leggen. Eric had ondertussen een overnachting weten te regelen in een refuge bij het gemeentehuis van Bergouey. Juist wat we zochten en het was bijna 20 km verderop. We konden geen maaltijd meer bestellen, maar wel zelf koken. Dus snel naar de super om inkopen te doen, Eric had wel een idee. Hij zou gnocchi willen klaarmaken. De benodigde spullen gekocht, op de fiets en op de eindbestemming af.

Goed 5 uur kwamen we bij het gemeentehuis aan, iedereen was al weg maar de pelgrimsstudio was nog open. Het verrastte ons volledig wat we hier aantroffen. Een volledig toebehoren om zelf te koken, een koelkast, wasmachine, prima douche en wc, volle kast bedde- en linnengoed. We konden zomaar overal gebruik van maken, dat overtrof alles.

In de vooravond hebben we genoten van de gnocchi, met blauwaderige kaassaus en broccoli. Het smaakte prima, goed zo Eric. Inmiddels had de wasmachine zijn werk ook gedaan en konden we alles voor het gemeentehuis buiten hangen. Gelukkig was het niet zo druk meer op straat. Later nog enkele Franse biertjes gedronken en ons gaan voorbereiden op de dag van morgen. In de loop van de middag verwacht ik mijn vrouw, zwager en schoonzus te treffen. Dan gaan we samen de Spaanse heuvels beklimmen. Vandaag hadden we in totaal nog 88 kilometer afgelegd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Na 45 jaar werkzaam geweest te zijn als fysiotherapeut op Vivent Mariaoord, ga ik genieten van mijn welverdiende pensioen. Ik wil op een passende, sportieve manier afscheid nemen ten gunste van de beweging op Vivent Mariaoord. Ik organiseer daarom een sponsoractiviteit om geld bijeen te fietsen voor een nieuwe duofiets voor de bewoners. Dit ga ik doen door in de maand juni naar Santiago de Compostella te fietsen. U kunt mij ondersteunen met een sponsorbijdrage door een bijdrage te storten op banknummer NL 14 RBRB 0939 8108 59 o.v.v. Santiago. Elke bijdrage is zeer welkom!!!

Actief sinds 12 Mei 2017
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 26323

Voorgaande reizen:

12 Mei 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

30 Mei 2017 - 03 Juli 2017

Fietsen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: