Dag 19: Urroz - Torres del Rio 88 km - Reisverslag uit Torres del Río, Spanje van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 19: Urroz - Torres del Rio 88 km - Reisverslag uit Torres del Río, Spanje van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 19: Urroz - Torres del Rio 88 km

Door: Wim Raaijmakers

Blijf op de hoogte en volg Wim

17 Juni 2017 | Spanje, Torres del Río

Terug naar gisteravond. Het lange wachten op een warme maaltijd werd beloond met een speciaal bereid Baskisch vleesgerecht en een bijbehorende wijn. De kok in het restaurant, gelegen naast ons hotel, wilde wel iets lekkers voor ons klaarmaken, tegen een speciale prijs. We stemden ermee in en hij ging ijverig aan de slag. Hij had echt iets bijzonders voor ons klaargemaakt en wij hadden erg goed gegeten. Dank aan de kok.

Wij konden in ons hotel pas om half negen ontbijten, dus ook pas later vertrekken voor onze fietsdag. Het ontbijt was overigens erg uitgebreid en goed verzorgd.

Vanuit Urroz-Villa vertrokken Jo en ik om 9.30 uur langs diverse kleine dorpjes richting Campanas. Getroffen door de mooie omgeving en opvallende landschappen viel het ons op dat juist ook in deze omgeving vele windmolens geplaatst waren. In Campanas een lekkere bak koffie in een dorpscafé, waar het om die tijd al opvallend druk was en we konden weer verder. Vlak voor Puente la Reina, op het terras bij een café, waar we zowaar uitzicht hadden op een ooievaarsnest met jongen, was onze volgende stop en wissel van fietser. Marianne en ik hebben nog een uitstapje gemaakt in Puente, waar het in het centrum een enorme drukte was aan pelgrims en alle terrasjes gezellig bezet waren. We hebben de Jacobskerk bezocht en een pelgrimstempel gehaald. Via de binnenstad zijn we door de oude stadspoort over de historische stadsbrug gegaan om Puenta te verlaten. Direct buiten de stad werden we gelijk verrast met een stevige klim van 7 % over 4 km. Behalve de hoogte begon de temperatuur ons ook al parten te spelen. Na 1,5 uur zwoegen, bereikten we Estella, waar we eindelijk konden rusten en de lunch gebruiken. René had een super plek gevonden An de waterkant, waar we gezelschap hadden van wel honderd duiven. Jo nam het weer over van Marianne, dus ik kreeg weer en verse kracht mee. Dat was nodig ook want het volgende stuk was opnieuw pittig. Klimmetjes en de temperatuur was inmiddels opgelopen naar 33 C. We wilden eigenlijk in Los Arcos stoppen, maar alle hotels waren vol vanwege een plaatselijk feest. Dus nog eens 7 km verder waar René en Marianne iets hadden kunnen regelen. Om 18:00 uur, na in totaal 88 km fietsen, arriveerden we in Torres del Rio, een echt pelgrims stadje. Veel wandelaars en vele “schelpen”. We hadden een overnachting in een echte pelgrimsalberge.

Ook pelgrims tarieven, want voor 22 Euro per persoon kon je slapen (stapelbedden) en avondeten krijgen inclusief een lekkere wijn. Weer een mooie dag verder.

• 19 Juni 2017 - 19:35

Eric:

Het blijft toch fantastisch die pelgrim's ervaring met refuges en maaltijden aldaar, of niet soms?!
    Groet
    Eric

Wim

Na 45 jaar werkzaam geweest te zijn als fysiotherapeut op Vivent Mariaoord, ga ik genieten van mijn welverdiende pensioen. Ik wil op een passende, sportieve manier afscheid nemen ten gunste van de beweging op Vivent Mariaoord. Ik organiseer daarom een sponsoractiviteit om geld bijeen te fietsen voor een nieuwe duofiets voor de bewoners. Dit ga ik doen door in de maand juni naar Santiago de Compostella te fietsen. U kunt mij ondersteunen met een sponsorbijdrage door een bijdrage te storten op banknummer NL 14 RBRB 0939 8108 59 o.v.v. Santiago. Elke bijdrage is zeer welkom!!!

Actief sinds 12 Mei 2017