Dag 14: Puisseguin - Hostens 91 km - Reisverslag uit Hostens, Frankrijk van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 14: Puisseguin - Hostens 91 km - Reisverslag uit Hostens, Frankrijk van Wim Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 14: Puisseguin - Hostens 91 km

Door: Wim Raaijmakers

Blijf op de hoogte en volg Wim

12 Juni 2017 | Frankrijk, Hostens

Ik was wel vroeg wakker vandaag, misschien toch minder goed geslapen nu ik weer alleen verder ging. Een vreemde ervaring zo vroeg - 7.30 uur - alleen aan het ontbijt te zitten. Ook in het hotel leek het rustig. Ik had gisteravond zitten bekijken dat ik nog 4 dagen heb om zowat 300 km te overbruggen naar St. Jean-Pied-de-Port. Dan komen mijn vrouw, zwager en schoonzus om mij weer te ondersteunen en begeleiden. Eigenlijk kan ik het wel wat rustiger aandoen wat de afstand betreft.

Dus……….bepakt vertrok ik om 8.20 uur terug naar de vaste route en dan naar Emilion. Zoals de laatste dagen gewend fietste ik door zulke uitgestrekte druivenvelden en van het ene Château naar het andere. Overal zijn proef- en verkooppunten van wijn. Dat er zoveel soorten en smaken zijn was me ook niet bekend. Goed proefgebied voor een sommelier.

In Emilion aangekomen was ik verrast door de bouw van de stad. In alle straten liggen van die grote hobbelige keien, waar je nauwelijks over kan fietsen. Je stuitert van de ene kei op de andere. De hele stad heeft erg smalle straatjes, je moet overal omhoog of omlaag (niet te fietsen), alle straatjes zijn éénrichtingsverkeer en er zijn alleen maar wijnwinkeltjes en souvenirshops. Ik wilde er nog een stempel halen, maar moest daarvoor helemaal omhoog. Dus geen stempel van Emilon. Voor ik de stad verliet had ik nog enkele broodjes gekocht voor onderweg. En tot mijn grote verrassing kwam ik hier zowaar twee Franse stellen tegen, ook onderweg naar Santiago. Zij hadden meer haast dan ik en waren zo uit het oog.

Vanuit Emilion ben ik via Branne, Guillac, Targon en enkele andere dorpjes in Cadillac aangekomen. Dit kostte toch nog de nodige moeite omdat er een omleiding was, die mij niet altijd even duidelijk omleidde. Maar precies om 13.30 uur reed ik Cadillac binnen en even later zat ik bij de Boulangerie een stuk warme pizza te eten. Tot hier had ik bijna 50 km gereden, dus ging ik bekijken waar ik uit zou komen zo’n 25/30 km verder.

Opvallend was de veranderde omgeving. Van uitgestrekte druivenvelden waren het nu uitgebreide naaldboombossen, met veel varens en vele open plekken, waar de bomen gekapt waren. Bovendien was de weg waarlangs ik reed veel te druk. Je moest heel alert blijven – altijd natuurlijk, maar dit was niet prettig. Het enige voordeel was wel dat er nauwelijks nog heuveltjes waren. Het tempo zat er goed in om zo snel mogelijk van deze weg af te komen. Uiteindelijk wilde ik ook wel gaan stoppen als er overnachting was. Ik had al achter in het boekje zitten kijken, maar daar stonden enkele adressen of ik moest nog verder. In Cerons ging ik op de Mairie eens informeren. Daar ter plaatse was niks, maar ze stuurden mij door naar Hostens. In Louchats, het volgende dorp, belden ze zelfs naar Hostens en die gaven aan dat er wel plek was. Ik reed zo snel mogelijk naar de Mairie in Hostens en afhankelijk van de prijs die ik wilde betalen was het al geregeld. Ik kon terecht in een mobile home op een kampeerplek bij een manege. Ze stonden me al op te wachten. Prima geregeld. Omdat alle winkels en restaurants in Hostens vanaf maandagmiddag gesloten waren bezorgde de gastvrouw me een handvol aardappels, enkele eieren, brood, cake en 3 flesjes bier. Die had ik wel verdiend vond ze na 91 km fietsen.

  • 13 Juni 2017 - 12:15

    Bernadette:

    wat leuk zeg
    Hettie wees me op deze site, ik wist niet dat die er was

    erg leuk om te lezen ik ga dit nu dagelijks bijhouden
    Wim zet m op, super goed, ik denk aan je Wim

    groeten Bernadette

  • 13 Juni 2017 - 22:33

    Ineke Rosenhart:

    Wim ik lees trouw iedere dag je verslag. Nog een paar dagen en Jo is weer bij je.
    Groetjes en nog een goede fietstocht van Ineke

  • 14 Juni 2017 - 06:51

    Lonneke:

    Wim, ontzettend leuk weer om te lezen en wat ontzettend goed ben je bezig. Fijn om te horen dat je er zo van geniet!

    Groetjes Lonneke

  • 14 Juni 2017 - 08:02

    Riny Van Den Elzen:

    Hallo Wim,

    Wat ben je ontzettend goed bezig, leuk om jou de verslagen te lezen en ik
    zeg hou vol maar tot nou tot gaat het je goed af en het is voor een goed doel.
    Succes en geniet er verder nog van!

    Groet, Riny van den Elzen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Na 45 jaar werkzaam geweest te zijn als fysiotherapeut op Vivent Mariaoord, ga ik genieten van mijn welverdiende pensioen. Ik wil op een passende, sportieve manier afscheid nemen ten gunste van de beweging op Vivent Mariaoord. Ik organiseer daarom een sponsoractiviteit om geld bijeen te fietsen voor een nieuwe duofiets voor de bewoners. Dit ga ik doen door in de maand juni naar Santiago de Compostella te fietsen. U kunt mij ondersteunen met een sponsorbijdrage door een bijdrage te storten op banknummer NL 14 RBRB 0939 8108 59 o.v.v. Santiago. Elke bijdrage is zeer welkom!!!

Actief sinds 12 Mei 2017
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 26330

Voorgaande reizen:

12 Mei 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

30 Mei 2017 - 03 Juli 2017

Fietsen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: